طرز تهیه دمنوش میوه ای و دمنوش گیاهی

یکی از نکات بسیار مهم در تهیه و مصرف دمنوش ها توجه به طرز تهیه انواع دمنوش میوه ای و دمنوش گیاهی است. زیرا تهیه این دمنوش ها با یکدیگر متفاوت می باشد. به این صورت که برخی برای دم کشیدن به حرارت مستقیم نیاز دارند در حالی که برخی دیگر بدون حرارت مستقیم تهیه می شوند.

نکات مهم در تهیه انواع دمنوش ها

امروزه دمنوش های گیاهی و میوه ای جایگاه ویژه ای را در جامعه پیدا کرده اند که شاهد افزایش مصرف کنندگان این دمنوش های طبیعی و خوشمزه هستیم. اما قبل از بررسی و طرز تهیه دمنوش میوه ای و دمنوش گیاهی ضروری است یک سری نکات لازم یادآوری شود. زیرا جوشانده این میوه ها و گیاهان نیازمند قواعد خاصی است  زیرا برخی از افراد به دلیل نداشتن آگاهی لازم از طرز تهیه این دمنوش ها به جای دم کردن، آن ها را می جوشانند که در این حالت بسیاری از خواص دارویی این دمنوش ها از بین می رود و در برخی از موارد ترکیباتی از این گیاهان آزاد می شود که عوارض جدی برای بدن برجای می گذارند.

به همین دلیل یکی از مهمترین نکاتی که باید برای مصرف این دمنوش ها در نظر داشت توجه به طرز تهیه دمنوش میوه ای و دمنوش گیاهی است. و نکته دیگر این است که برخی از این دمنوش ها نیاز به حرارت مستقیم دارند در حالی که برخی دیگر از دمنوش های گیاهی با آب جوش و بدون نیاز به حرارت مستقیم تهیه می شوند؛ که باید در تهیه دمنوش ها این نکته را در نظر گرفت.

دمنوش میوه ای
دمنوش میوه ای

معرفی  طرز تهیه دمنوش میوه ای و دمنوش گیاهی

با توجه به بالا بودن تنوع دمنوش های گیاهی و میوه ای، طرز تهیه این دمنوش ها هم متفاوت می باشد؛ که خوشبختانه امروزه بر روی بسته بندی این دمنوش ها طرز تهیه آن ها ثبت شده که با استفاده از روش گفته شده می توان دمنوش را مورد استفاده قرار دارد. به گونه ای که خواص آن حفظ شود و مشکلی را برای بدن به وجود نیاورند زیرا در دمنوش های گیاهی و میوه ای یک سری ترکیبات وجود دارد؛ که در صورتی که تحت درجه حرارت بالا قرار بگیرند آزاد می شود و مشکلاتی را برای بدن به وجود می آوردند در این مقاله به معرفی و طرز تهیه دمنوش میوه ای و دمنوش گیاهی می پردازیم که برخی از آن ها عبارتند از:

  • دمنوش گل گاو زبان:

  • دمنوش گل گاو زبان یکی از دمنوش های پر مصرف و محبوب در بین مردم است که به عنوان آرام بخش از این دمنوش یاد می شود طرز تهیه این دمنوش به این صورت می باشد؛ که برای آماده شدن نیاز به حرارت مستقیم ندارد و با اضافه کردن یک الی دو لیوان آب جوش به گل گاو زبان اضافه کرده و در قوری و یا ظرف های مخصوص دمنوش قرار داده و درب آب را بسته که بعد از گذشت زمانی در حدود 5 دقیقه آماده نوشیدن می شود.
  • دمنوش چای سبز :

  • طرز تهیه دمنوش چای سبز هم همانند گل گاو زبان می باشد با این تفاوت که چای سبز نیاز به زمان دم کشیدن کمتری در حدود 1 الی 2 دقیقه دارد.
  • طرز تهیه دمنوش میوه به:

  • برای تهیه این دمنوش میوه ای خوشمزه و پرخاصیت باید چند تکه از به خشک شده را درون قوری چینی ریخته و به آن در حدود چند لیوان آب جوش اضافه کنید و اجازه بدهید؛ بر روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم بکشد و بعد از آن دمنوش به آماده می شود که برای طعم دار کردن این دمنوش می توان به آن عسل و دارچین هم اضافه کرد.
  • طرز تهیه دمنوش کیوی:

  • یکی دیگر از دمنوش های میوه ای خوشمزه ، دمنوش کیوی است که برای تهیه این دمنوش قطعات خشک شده کیوی را درون قوری ریخته و آبی که از جوش افتاده را به آن اضافه می کنیم و به دور از حرارت بعد از گذشت 10 دقیقه دمنوش آماده نوشیدن می شود.
  • طرز تهیه دمنوش سیب:

  • این دمنوش برای رفع خستگی گزینه بسیار مناسبی می باشد و نشاط آور است. طرز تهیه این دمنوش به این صورت است که قطعات سیب خشک شده یا رنده شده را  داخل قوری ریخته و بعد از اضافه کردن آب جوش به آن به مدت 30 دقیقه بر روی شعله ملایم قرار می دهیم.
تولید و پخش دمنوش میوه ای
دمنوش گیاهی

نکات مهم در مورد نحوه مصرف و استفاده از دمنوش های میوه ای و گیاهی

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از ما مطرح می شود این است که تا چه زمان می توان دمنوش را به صورت دم کرده  نگهداری کرد. بهترین زمان برای مصرف دمنوش ها همان زمان آماده شدن دمنوش است؛ و زمانی که تازه است زیرا دمنوش سرد فقط برای برخی از گیاهان خاص توصیه شده و با گذشت زمان برخی از مواد موثره موجود در دمنوش ها از بین می رود و تاثیر مثبت آن تا حدودی کاهش پیدا می کند. به همین دلیل توصیه می شود که ظرف 1 الی 2 ساعت بعد از تهیه دمنوش، آن را مورد مصرف قرار داد.

یکی دیگر از مواردی که در استفاده از دمنوش ها باید در نظر گرفت این است که این دمنوش ها هر چند که خواص درمانی بسیار زیادی برای بدن دارند. اما باید در مصرف آن دقت داشت زیرا مصرف بی رویه برخی از این دمنوش ها به دستگاه گوارشی و سایر اعضای بدن آسیب جدی وارد می کنند؛ و ممکن است عوارض جدی به وجود آورند بنابراین در مصرف این دمنوش ها باید به  چندین فاکتور از جمله :

نکته دیگر در طرز تهیه دمنوش میوه ای و دمنوش گیاهی

نحوه مصرف آن ها و خرید دمنوش ها از فروشگاه های معتبر و بهداشتی صورت گیرد. که یکی از این فروشگاه های معتبر در فروش انواع دمنوش های میوه ای و گیاهی فروشگاه نرگسیان است. که با ارائه محصولات طبیعی و بهداشتی و با کیفیت این فرصت را ایجاد کرده که افراد با آسودگی خاطر به خرید دمنوش های خود بپردازند و از خواص و فواید این نوشیدنی سالم بهره ببرند.

با توجه به بالا بودن مصرف دمنوش ها در شرایط کرونایی توصیه می شود از دمنوش هایی استفاده شود که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی را ایفا کنند. و اینکه بهتر است براساس طبع بدن از دمنوش های مناسب برای بدن استفاده کرد زیرا برخی از این دمنوش ها طبع سرد دارند که برای افراد با طبع گرم مناسب می باشند و بالعکس.

طرز تهیه انواع دمنوش میوه ای و دمنوش گیاهی
طرز تهیه انواع دمنوش میوه ای و دمنوش گیاهی