بارداری زنان و مناسب ترین تغذیه در دوران بارداری

بارداری  به وضعیتی گفته می‌شود که زن در رحم خود دارای  جنین است. به دوران بارداری «دوره آبستنی» نیز گفته می‌شود؛ این دوره در زنان ۹ ماه طول می‌کشد و با زایمان  به پایان می‌رسد. بارداری می‌تواند به دو شکل بی‌خطر و طبیعی یا بارداری پرخطر باشد. بارداری پرخطر یعنی بارداری‌ای که طی آن نیاز به مراقبت‌های بیشتری وجود دارد مثل بارداری دوقلو یا چندقلو. همچنین در بارداری گاهی مشکلاتی مثل سندرم داون به وجود می‌آید که در آن پزشک دستور به ختم بارداری می‌دهد. وقتی آمیزش جنسی انجام شد، اسپرم مرد از دهانۀ رحم زن وارد رحم می‌شود و به سمت لوله‌های فالوپ حرکت می‌کند. اگر یک از اسپرم‌ بتواند به لولۀ رحم و سپس به تخمک برسد و وارد آن شود، تخمک بارور خواهد شد. در این حالت دیوارۀ خارجی تخمک تغییر حالت می‌دهد و اجازۀ ورود اسپرم دیگری را نخواهد داد. ژن‌ها و جنسیت جنین در لحظۀ لقاح مشخص می‌شود.

بارداری زنان

اگر اسپرم دارای کروموزومباشد، جنسیت جنین پسر و اگر دارای کروموزومباشد، دختر خواهد بود. در ناباروری‌هایی که عوامل مردانه دخیل است، با انجام آزمایش‌ها ساده، پاسخ آن دریافت می‌شود اما در زنان ممکن است اختلالات تخمک‌گذاری مانع از فرزند آوری شود که افزایش سن در کیفیت تخمک‌ها مؤثر است. کاهش کیفیت در باروری تخمک‌ها از سن ۳۵ سالگی به بعد است. بهتر است تا قبل از ۳۵ سال اقدام به فرزند آوری کرد، چون بارداری بعد از ۳۵ سالگی با شروع خطرات و مشکلاتی همراه است. طول دوران بارداری بین ۳۷ تا ۴۲ هفته بوده اما گاهی نوزادان به شکل زودرس در هفته‌های قبل از ۳۷ نیز متولد می‌شوند. اگر زایمان قبل از هفتۀ ۳۷ انجام شود، یک زایمان زودرس است. پس از هفتۀ ۴۱ هم‌جفت کم‌کم از بین می‌رود و ممکن است جنین نتواند به‌راحتی اکسیژن و مواد مغذی را دریافت کند و وضعیت زجر جنین اتفاق بیفتد.

داشتن برنامه غذایی خوب و سالم در بارداری یکی از مهم‌ترین نکات در داشتن وزن و اضافه‌وزنی ایدئال در بارداری است. مصرف کردن و داشتن یک رژیم غذایی که شامل مواد غذایی مهمی مثل نان و غلات، لبنیات، پروتئین، ویتامین، آهن، مایعات سالم، میوه و سبزی‌ها می‌تواند در تضمین سلامت مادر و جنین نقش بسزایی ایفا کند. خوردن غذاهای چسبناک و شکری را برای حفظ سلامت دندان و لثه با میوه و سبزیجات جایگزین کنید.