تولیدی میوه خشک – تولیدکننده عمده انواع میوه خشک نرگسیان

تولیدی میوه خشک

از گذشتگان ما، امر خشک کردن از سال های بسیار دور در زندگی بشر وجود داشته است و در واقع یکی از بهترین روش های مصرف این محصولات در تمام طول سال، خشک کردن آن بوده است.

بنابراین تولید انواع میوه خشک در ایران، قدمتی قابل توجه دارد که این امر با ورود انواع دستگاه های صنعتی و نیمه صنعتی و استفاده از خشک کن در ایران و برخی کشورهای دیگر ، تحولی اساسی داشته است.

اولین خط تولیدی میوه خشک ایران

کشور عزیزمان ایران نیز قدمتی زیادی در تولید میوه خشک دارد؛ در واقع خشک کردن انواع میوه جات که با نام خشکبار از آن یاد می شود، با کیفیت بالا و در حجم بسیار قابل توجه در کشور، باعث شده که ایران علاوه بر این که در زمینه ی صادرات میوه تازه جایگاه بسیار خوبی داشته باشد، در بحث تجارت خشکبار نیز از موقعیت بسیار خوبی برخوردار است.

 

آلو شابلون خشک، هلوخشک، شلیل خشک، توت فرنگی خشک، انبه خشک، موزخشک، خرمالوخشک، کیوی خشک و بسیاری از انواع دیگر میوه خشک در ایران قابل تولید است که عمدتاً به صورت اسلایس یا حلقه ای خشک می شوند. در خصوص اولین خط تولید میوه خشک، نمی توان نظری قطعی داد؛ اما قطعاً در این راستا مراجعه به آمارهای مستند می تواند مفید واقع شود.

 

کارخانه تولیدی میوه خشک

اما همان طور که می دانید در مورد محصولات مختلف، معمولاً بعد از شروع به تولید، تولید محصولات جانبی یا فرآوری شده از آن نیز در دستور کار قرار می گیرد.

در مورد تولید میوه خشک نیز شرایط مشابهی وجود دارد؛ چرا که قطعاً مورد استفاده از انواع چیپس و آجیل میوه خشک مرغوب، محدود به موارد آجیلی و میان وعده ای و به صورت مصرف مستقیم، نخواهد بود.

در واقع محصولاتی مانند تولید پودر میوه خشک، دمنوش های میوه ای، شکلات های طعم دار، تنوع در شکل ظاهری میوه خشک از جمله مواردی است که برخی از کارخانه های تولید کننده میوه خشک بدان توجه نموده اند.

کاملاً طبیعی است که در صورت گسترش تولید انواع محصولات فرآوری شده از میوه خشک و عرضه آن به بازار جهانی شاهد توسعه فروش کارخانه میوه خشک کنی خواهیم بود. قاعدتاً این امر در کنار تولید محصولات جانبی و فرآوری و یا حتی قبل از شروع به تولید، بازار سنجی و به عبارتی شناخت نیازهای بازارهای جهانی و بررسی موارد استفاده از این محصولات در کشورهای مختلف جهان می باشد.

کارخانه تولیدی میوه خشک

در حال حاضر تعداد شرکت های تولید کننده میوه خشک در ایران بسیار قابل توجه است و در کنار آن تعداد افرادی که تمایل به شروع کار دارند، قابل توجه اند. در واقع تعداد افرادی که تحت عنوان مشاوره تولید از شهرهای مختلف ارتباط برقرار کرده اند، بسیار قابل توجه است.

اما نکته ای که اکثرا از آن غفلت می کنند تولید میوه خشک، بحث فروش می باشد.

قطعاً یک مجموعه ی تولیدی بدون داشتن بازاری قوی برای فروش، هر چند با افزایش کیفیت محصول و یا تنوع بخشی به محصولات، نمی تواند مدت زمان زیادی دوام بیاورد.

از این رو همواره توصیه می شود قبل از شروع به کار، در بحث فروش و بازاریابی و نیاز سنجی هر بازار، تحقیق و بررسی کافی صورت گیرد.

طبیعتاً برخی از محصولات در هر فصل مورد نیاز بیشتری در بازار است که محصوللاتی مانند آلوشابلون خشک، کیوی خشک،هلوخشک، سیب خشک، از جمله پر فروش ترین محصولات میوه خشک به حساب می آیند.

خریدار انواع میوه خشک جهت صادرات

 تولید میوه خشک درجه یک در ایران دارای ظرفیت و کیفیت و تنوع بالایی می باشد اما بسته به نوع تولیدکننده میوه خشک متفاوت است.

کاملاً مشخص است که برای جذب مشتریان، توجه به تنوع محصولی امری بسیار مهم و اجتناب ناپذیر است و با توجه به این که میوه خشک های ایرانی طرفداران و خریداران خوبی در کشورهای مختلف جهان دارند، بنابراین بایستی به این امر نیز توجه کافی داشت.

خوشبختانه علاوه بر کیفیت محصول، شاهد تولید میوه خشک های متنوعی نیز هستیم.

همان طور که می دانید با توجه به این که ایران کشوری چهار فصل است، بنابراین از حیث تنوع میوه بسیار غنی است و همین عامل موجب می شود دستی باز در تولید انواع میوه خشک جهت مصرف داخلی و یا صادرات به بازار جهانی داشته باشیم.

برخی از انواع میوه خشک های اسلایس ایرانی که توسط انواع دستگاه خشک کن میوه و سبزی تولید می شوند عبارتند از:

خرمالوخشک
کیوی خشک
پرتقال خشک
انبه خشک
آناناس خشک
موزخشک
سیب خشک
توت فرنگی خشک
هلوخشک
شلیل خشک
هندوانه خشک
خربزه خشک

همان طور که ملاحظه می کنید، تنوع محصولات علاوه بر آن که انواع میوه های تابستانی و زمستانی را در بر می گیرد؛ بلکه شامل میوه خشک های استوایی وارداتی نظیر موز، انبه و یا آناناس نیز می گردد.

میوه خشک

تولید کننده میوه جات خشک در ایران

مانند هر محصول دیگری سطوح تولید میوه جات خشک به لحاظ میزان تولید، کیفیت متفاوت خواهد بود. در ایران نیز علاوه بر امکان خشک کردن انواع میوه به صورت خانگی و توسط دستگاه های خشک کن، در سطح کارگاهی و کارخانه ای شاهد تولید حجم بالایی از میوه جات خشک هستیم.

با ورود دستگاه های صنعتی و تونلی تأسیس کارگاه میوه خشک کنی و کارخانجات در شهرهای مختلف کلید خورد و هم اکنون شاهد فعالیت تعداد زیادی از واحد های تولیدی در ایران هستیم.

صادرات میوه خشک در ایران

ایران جایگاه بسیار خوبی در زمینه ی صادرات انواع خشکبار و آجیل دارد. موز خشک، سیب خشک، کیوی خشک، پسته، گردو، بادام، فندق، انواع کشمش، گلابی خشک، هلوخشک، توت، برگه زردآلو، انجیر و آلو از جمله محصولاتی هستند که با کیفیت بالای و طعمی عالی در کشور تولید می شوند و همین عامل در کنار توجه به حجم بالای تولید موجب شده تا در صادرات خشکبار از جایگاه خوبی برخوردار باشیم.

اما همان طور که می دانید در سال های اخیر، علاوه بر روش های مرسوم خشک کردن میوه، روش های مدرن خشک کردن این محصولات با استفاده از دستگاه های صنعتی نیز رونق بیشتری به این بازار داده است.

افزایش کیفیت محصول، امکان تولید میوه خشک در حجمی بسیار بالا در فضایی کم، امکان کنترل و نظارت بیشتر بر روند خشک کردن میوه از جمله امکانات مهمی است که در شیوه های جدید خشک کردن وجود دارد.

همین عامل با در نظر گرفتن سابقه ی ایران در صادرات خشکبار موجب شده تا در خصوص صادرات میوه خشک نیز بتوانیم موفقیت های قابل توجهی کسب کنیم.

در واقع اگر چه میوه ی خشک در کشورهای مختلف دنیا به شیوه ی صنعتی تولید می شود، اما کیفیت و طعم عالی و مشتری پسند میوه خشک های ایرانی موجب شده تا بازارهای خوبی برای شرکتهای صادرات میوه خشک وجود داشته باشد.
خرمالو

تولید و فروش میوه خشک در ایران

اما در مورد ظرفیت تولید میوه خشک در کشور، حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد.

قاعدتاً بخش مهمی از کسانی که تمایل به ورود به این حوزه را دارند، باغدارانی هستند که از خراب شدن و فساد محصولات باغی خود علی رغم هزینه و مشکلاتی که برای به ثمر رسیدن آن ها داشته اند، نگران اند.

این امر با توجه به این که تعداد باغ های مثمر در شهرهای مختلف کشور قابل توجه است، اهمیت بیشتری به خود می گیرد.

بنابراین پیش زمینه برای تبدیل میوه به میوه خشک و توسعه ی تولید بسیار قابل توجه است.

اما قبل از آن باید توجه داشت که فروش میوه خشک فله و بسته بندی امری است که باید قبل از تولید برنامه ریزی شود؛ به طوری که مطمئن باشیم بازار یا بازارهایی وجود دارند که محصول را پس از تولید از ما خریداری نمایند و بعد ها با بحث هایی مانند فروش کارخانه میوه خشک کنی و یا کارگاه برخورد نکنیم.

خوشبختانه با توسعه ی فروش اینترنتی و با کمک فضای مجازی، این امکان برای بسیاری از تولید کنندگان فراهم شده است؛ اما بدیهی است که از تعداد زیاد رقبا در این بازار نیز نمی توان به سادگی چشم پوشید و بنابراین تولید و فروش این محصولات نیازمند برنامه ریزی اصولی و حرکت درست خواهد بود.

اما ایران در فهرست تولید کنندگان میوه جات خشک چه رتبه ای دارد؟

طبق آماری که در مهر 1396 توسط باشگاه خبرنگاران جهان، در خصوص بزرگ ترین کشورهای تولید کننده میوه و سبزی منتشر شد، جایگاه ایران رتبه ی هشتم بود.

البته این بدان معنی نیست که به لحاظ تولید میوه جات خشک نیز همین رتبه را دارد. اما این امر حاکی از آن است که ظرفیت بسیار بالایی در تولید میوه و سبزی در ایران داریم که خود شرایط ایده آلی برای افزایش تولید و به دنبال آن توسعه ی فروش در بازار جهانی توسط شرکت صادرات میوه خشک دارد.
دستگاه خشک کن میوه در بازار

همان طور که شاهد انواع متفاوتی از میوه خشک به لحاظ کیفی و نحوه تولید در بازار هستیم، دستگاه های متفاوتی نیز برای خشک کردن این محصولات عرضه شده است.

برخی از انواع دستگاه خشک کن به شرح زیر است:

دستگاه خشک کن مایکروویو

دستگاه خشک کن خورشید

دستگاه خشک کن کابینتی
دستگاه خشک کن انجمادی

هر کدام از موارد ذکور شرایط متفاوتی به لحاظ حجم تولید، کیفیت و در نهایت قیمت دارند.

طبیعتاً صنعتی یا نیمه صنعتی بودن محصول و یا هوشمند بودن آن از دیگر مواردی است که در بحث خرید این محصولات اهمیت دارد. اما واضح است که هر چه هزینه های تولید کاهش یابد در نهایت قیمت فروش میوه خشک نیز کاهش خواهد یافت.

صادرات میوه خشک به کویت

صادرات میوه خشک به عراق

 قیمت میوه خشک در عراق

صادرات میوه خشک به اروپا

قیمت میوه خشک در ترکیه

قیمت هلو خشک عمده – مرکز خرید عمده انواع میوه خشک

قیمت آلو شابلون خشک عمده – مراکز تولیدی میوه خشک

قیمت عمده توت فرنگی خشک – مراکز خرید توت فرنگی خشک

قیمت عمده سیب خشک – تولیدکننده سیب خشک صادراتی

حبه خرما – معرفی و عرضه عمده انواع حبه خرما (قند خرما)

خرید انواع دمنوش لاغری و معرفی آن

قیمت عمده پرتقال خشک و نارنگی خشک – تولیدی میوه خشک

تولیدی میوه خشک – تولیدکننده عمده انواع میوه خشک نرگسیان

لیست شرکتهای مرتبط با میوه خشک در ایران

در سال های اخیر تعداد کارگاه ها و کارخانه های زیادی به بحث تولید میوه خشک ورود کرده اند که برخی از شرکتهای مرتبط عبارتند از:

میوه خشک نرگسیان

میوه خشک تانسو
سپیدگل
سیب آذر با برند چیپسو
فروتی
آسرولا
هیژا
هرایین
موژان
سپهر پاک خراسان

در میان شرکت های تولیدی میوه خشک، شرکت تولیدی میوه خشک نرگسیان یکی از تولیدکنندگان با کیفیت، با  حجم صادرات انبوه، می باشد.

بدیهی است که لیست مذکور در یک نقطه ی ایران تمرکز نیافته، بلکه در شهرهای مختلف شمال مازندران، گلستان، خراسان، ارومیه، تهران و کرج و دیگر شهرها به کار تولید و فروش میوه خشک اشتغال دارند و البته در بحث استانداردهای بهداشتی و گواهی های بین المللی نیز وضعیت متفاوتی خواهند داشت.

09102144375 مهندس میرزایی