خواص پرتقال خشک و فواید عالی آن

خواص پرتقال خشک

دانشمندان سوئدی کشف کرده اندکه خوردن پرتقال خشک از سرطان لوزالمعده جلوگیری می‌کند. پوست سفید پرتقال خشک و ورقه‌های نازک بین قسمت‌های داخل پرتقال خشک بهترین دارو برای کاهش کلسترول خون است. اسانس پرتقال خشک ضد عفونت‌های میکربی است. پرتقال خشک مقوی معده و ضد گاز معده است. پرتقال خشک ضد سم، ادرارآور و نرم‌کننده سینه و ضد استفراغ است اسانس پرتقال خشک را برای ضدعفونی کردن بکار می‌برند. جوشانده برگه‌ای پرتقال خشک برای شست وشوی ورم ها و کاهش درد مفید است. پرتقال خشک خون را تمیز می‌کند. خوردن پرتقال خشک ضد اسپاسم و آرام بخش است؛ که دربخش مجله میوه خشک آیت به بررسی خواص این میوه می‌پردازیم.

خواص پرتقال خشک
خواص پرتقال خشک

خواص پرتقال خشک در بارداری

بسته نشدن لوله عصبی در جنین داخل شکم مادر: پرتقال خشک دارای فولات بوده که به همراه قرص‌های اسیدفولیک به پیشگیری از بسته نشدن لوله عصبی در جنین کمک می‌کند. لذا به مادران باردار مصرف منابع اسیدفولیک ازجمله پرتقال خشک توصیه می‌شود.

خواص مصرف پرتغال در بارداری

پرتقال خشک میوه‌ای خوشمزه و یکی از پرطرفدارترین مرکبات می‌باشد، درخت آن همیشه‌سبز است و ارتفاع آن تا 10 متر هم می‌رسد.

خواص و فواید پرتقال خشک

خواص پرتقال خشک برای پوست و مو

پرتقال خشک دارای اسیدسیتریک بالایی بوده که به درمان آکنه و جوش صورت کمک می‌کند. همچنین پرتقال خشک یک منبع غنی از ویتامین C است که با تولید کلاژن از چروک پوست جلوگیری کرده و باعث جوان‌سازی پوست صورت می‌شود. پرتقال خشک حاوی مقدار زیادی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان بوده که برای پوست‌های چرب و خشک مناسب هستند. ویتامین C و بیو فلاونوئید های موجود در پرتقال خشک به گردش خون در پوست سر کمک می‌کند که باعث تقویت و افزایش رشد مو می‌شود؛ و برای درمان شوره سر بسیار مناسب است.

فواید دارویی و درمانی پرتقال خشک

فواید دارویی و درمانی پرتقال خشک

سرماخوردگی و سرفه

ویتامین C موجود در پرتقال خشک باعث تولید گلبول‌های سفید خون شده و با تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا و سرفه مفید می‌باشد.

دیابت و قند خون

پرتقال خشک مانند تمام میوه‌ها دارای قندهای ساده بوده اما چون شاخص گلیسمی پایینی دارد و مصرف مقدار متعادل آن باعث افزایش قند خون دیابتی‌ها نمی‌شود. فیبر موجود در پرتقال خشک سطح قند خون افراد دیابتی را کاهش می‌دهد.

درمان کم‌خونی در نوزادان و کودکان

پرتقال خشک حاوی مقدار زیادی ویتامین C و پلی فنول است که برای رشد نوزادان و کودکان مفید می‌باشد. محتوای ویتامین C پرتقال خشک باعث افزایش تعداد هموگلوبین شده و به درمان کم‌خونی در کودکان کمک می‌کند. پرتقال خشک حاوی مقادیر بالای فیبر است که برای پیشگیری و درمان یبوست در نوزادان و کودکان مفید می‌باشد. پرتقال خشک حاوی مقادیر بالای ویتامین C است که به درمان سرماخوردگی و سرفه در کودکان و نوزادان کمک می‌کند. پرتقال خشک یک منبع غنی از ویتامین A، مواد مغذی مانند لوتئین کاروتن، آلفا و بتا، بتا کریپتوکسانتین و فلاونوئیدها، مواد مغذی است که باعث بهبود بینایی در کودکان می‌شود.

پرتقال خشک برای زنان باردار و جنین

ویتامین C موجود در پرتقال خشک سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث حفظ سلامت جنین وزنان باردار می‌شود. پرتقال خشک حاوی مقادیر بالای فولات است که باعث توسعه مغز جنین و جلوگیری از نقص لوله عصبی در نوزادان می‌شود، همچنین باعث تولید سلول‌های جدید و بافت‌های جدید شده و وزن تولد نوزاد را بهبود می‌بخشد پتاسیم بالای پرتقال خشک فشارخون بالا در زنان باردار را کاهش می‌دهد. محتوای فیبر موجود در پرتقال خشک برای درمان یبوست در دوران بارداری مفید است.

 لاغری و کاهش وزن

پرتقال خشک کالری پایینی داشته و ازآنجایی‌که غنی از فیبر است می‌تواند شمارا به مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد و درنتیجه باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود.

یبوست معده و دستگاه گوارش

مصرف پرتقال خشک یکی از روش‌های طبیعی برای درمان یبوست است؛ پرتقال خشک غنی از فیبر بوده و با افزایش حرکات روده به درمان یبوست کمک می‌کند. فیبر موجود در پرتقال خشک به بهبود هضم غذا کمک می‌کند، زخم معده را درمان کرده و برای سلامتی دستگاه گوارش مفید می‌باشد.

قلب، کلیه و سنگ کلیه

پرتقال خشک حاوی انواع مختلفی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی می‌باشد که از بروز بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند. نتایج تحقیق‌ها نشان می‌دهد که مصرف روزانه‌ی پرتقال خشک باعث کاهش اکسایش چربی خون می‌شود. به عقیده‌ی متخصصان مواد غذایی سرشار از ویتامین C باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

کم‌خونی

مقادیر بالای ویتامیناسیدسیتریک موجود در پرتقال خشک، جذب آهن را بهبود بخشیده و برای درمان کم‌خونی مفید می‌باشد. همچنین، پرتقال خشک با بهبود چرخش خون در بدن به درمان کم‌خونی کمک می‌کند.

درمان ناباروری در مردان وزنان

محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه پرتقال خشک از اختلالات نعوظ و کاهش میل جنسی جلوگیری کرده و با افزایش هورمون‌های جنسی در زنان و مردان، می‌تواند به بهبود رابطه زناشویی و حل ناباروری کمک نماید.

  • پوست پرتقال خشک برای درمان آکنه و جوش سرسیاه صورت و همچنین جای جوش مفید می‌باشد
  • پوست پرتقال خشک شوره سر را درمان می‌کند
  • پوست پرتقال خشک یبوست را درمان کرده و برای بهبود سوزش سر دل و حالت تهوع و استفراغ مفید می‌باشد
  • پوست پرتقال خشک برای درمان آسم مفید است
  • پوست پرتقال خشک فشارخون شمارا تنظیم می‌کند
  • پوست پرتقال خشک برای درمان سردرد، اضطراب و افسردگی مفید می‌باشد
  • پوست پرتقال خشک برای درمان بوی بددهان مفید است
  • پوست نارنجی دارای محتوای فیبر بالایی است که باعث کاهش وزن می‌شود