صادرات میوه خشک / میوه خشک صادراتی

صادرات میوه خشک

هدف ما از نگارش این مطلب، ارائه توضیحاتی درمورد میوه خشک است. همانطور که میدانید روش خشک کردن محصولات، یکی از قدیمی ترین روش های ایرانیان، برای نگه داری مواد غذایی به حساب می آید. امروزه میوه خشک به یکی از سالم ترین تنقلات مردم تبدیل شده است در واقع میوه خشک نوعی مواد تبدیلی از محصولات کشاورزی است.که ابتدا میوه ها معمولا در اندازه های 6میل بریده شده و سپس در دستگاه خشک میگردد.  امروزه میوه خشک ایران با کیفیت عالی که دارد  نظر شرکای خارجی را جلب کرده است. این کیفیت عالی سبب شد که در حال حاضر میوه خشک به یکی از محصولات برای عرضه در بازارهای صادراتی شناخته شود.

برای ارتباط با صادر کنندگان برتر میوه خشک کشور کلیک نمایید:

 با توجه استقبال زیاد از سوی کشورهای خارجی نظیر ترکیه، عراق، امارات، روسیه و…. امروزه تولیدکنندگان ایرانی انواع میوه خشک ها را با کیفیت و طعم های عالی تولید و در بازارهای جهانی عرضه می کنند. با توجه به پایین بودن ارزش پولی کشور ما قیمت این محصول برای سایر کشورها، بسیار مقرون به صرفه بوده  و یک مشتری خارجی می تواند این محصول صادراتی و با کیفیت را با قیمت مناسب تری نسبت به مردم کشور تولیدکننده ی میوه خشک خریداری کند.

در طی سال ها، هزاران تن از محصولات کشاورزهای عزیز بر روی دستشان می ماند و خراب می شد به عنوان مثال توت فرنگی محصولی است که زمان ماندگاری آن به چند هفته هم نمی رسد اما همین روش خشک کردن سبب شده است این محصول، با همان طعم و کیفیت، تا بیش از یکسال نیز باقی بماند. در واقع صنعت میوه خشک کمک کرد که انواع میوه های تازه با ماندگاری پایین و یکی دوهفته در سال، به محصولاتی با کیفیت و ماندگاری بالاتر از یکسال تبدیل شده که امروزه طرفداران زیادی در سطح دنیا به ویژه کشورهای اروپایی دارد. استقبال کشورهای اروپایی از این محصولات به گونه ای است که در بسیاری از این کشورها انواع میوه خشک را جایگزین مواد نیروزای شیمیایی نموده اند. به همین دلیل امروزه بازار اروپا به یکی از بهترین بازارهای تجارت میوه خشک بشمار می رود.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب راهنمای صادرات خشکبار به اروپا را مطالعه کنید.

صادرات میوه خشک در ایران

 با توجه به اینکه صنعت میوه خشک در کشور یک صنعت نوپا و تازه است اما استقبال کشورهای خارجی سبب شد که کشور ما خود را به عنوان قطب بزرگ تولید و صادرات انواع میوه خشک تبدیل کند. علاوه بر اینکه ایران یک تولیدکننده ی برتر در زمینه ی میوه خشک است عوامل دیگری چون وجود انبوه راه های آبی و زمینی مطلوب با هزینه ی بسیار کم و همچنین وجود قیمت بسیار پایین محصولات برای مشتریان خارجی سبب شد که کشور ما به عنوان یک مبدا مناسب صادرات میوه خشک تبدیل شود.

از انواع میوه خشک هایی که به سایر کشورها صادر می شود می توان به هلو،گلابی، خرمالو،موز، کیوی، سیب، پرتقال، پرتقال خونی، توت فرنگی، آلو و غیره اشاره کرد. از مزایای صادرات میوه خشک این است که قیمت میوه خشک در بازارهای جهانی نسبت به میوه های تازه حدودا سه تا چهار برابر گران تر است و طبیعتا فروش چنین محصولاتی برای اقتصاد کشور با ارزش تر می باشد. از دیگر مزایای میوه خشک نسبت به میوه های تازه که سبب باارزش تر شدن و به صرفه تر شدن ﺁن شده است می توان به سبک و کم حجم بودن، نیاز نداشتن به سردخانه در زمان حمل و نقل و  ﺁسان بودن نگهداری ، بسته بندی آسان، و نبود کپک زدگی اشاره نمود. این موراد سبب شد که در حال حاضر صادرات میوه خشک نسبت به سایر محصولات ارزش چندین برابری داشته باشد.

بیشتر بدانید: تولیدکننده های میوه خشک

کشورهای واردکننده میوه خشک

در حال حاضر از بهترین بازارهای جهانی برای صادرات میوه خشک می توان به کشورهای روسیه، امارات، عراق، ترکیه، کویت و عمان اشاره کرد. حال اگر تمایل دارید اطلاعات خود را در مورد صادرات میوه خشک به این کشورها افزایش دهید می توانید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید.

 بنیاد شورای بین المللی آجیل و میوه خشک (INC)،

 در سال 1983 تأسیس شد، منبع بین المللی اطلاعات در مورد آجیل و میوه های خشک برای سلامت، تغذیه، آمار، ایمنی غذا، استانداردها و مقررات دولتی در مورد موانع تجاری و استاندارد کیفیت کشاورزی است.

آمار جهانی واردات و صادرات میوه خشک

ایالات متحده با سهم متوسط 40 درصد (2016/17-2020/21) در تولید آجیل درختی جهان پیشتاز بود. بیشترین محصول تولید شده بادام (59 درصد تولید کشور)، پسته (21 درصد) و گردو (15 درصد) بوده است. ترکیه با 11 درصد از سهم جهانی در رتبه دوم قرار گرفت و فندق و پسته به ترتیب 64 درصد و 31 درصد از تولید این کشور را به خود اختصاص دادند. چین و هند به ترتیب 38 و 14 درصد از محصول جهانی بادام زمینی را به خود اختصاص داده اند. نیجریه 8 درصد بعدی را به خود اختصاص داد و پس از آن ایالات متحده (6 درصد)، سنگال (3 درصد) و آرژانتین (3 درصد) قرار گرفتند. طی پنج سال گذشته، ایالات متحده (16٪ از سهم جهانی)، ترکیه (16٪) و ایران (13٪) در تولید میوه خشک جهان پیشتاز بوده اند و عربستان سعودی و چین پس از آن 7٪ و 5 درصد انگور خشک، زغال اخته خشک شیرین شده و آلو خشک شده 46، 32 درصد و 14 درصد از تولید میوه خشک ایالات متحده را تشکیل می دهند. انگور خشک 61 درصد از تولید میوه خشک ترکیه را تشکیل می دهد و پس از آن زردآلو خشک (23 درصد) و انجیر خشک (16 درصد) قرار دارند.

تولید میوه خشک

میوه های خشک با تولید بیش از 2.9 میلیون تن متریک در سال 2020/2021، پیشرفت مثبتی در دهه گذشته داشته است. انگور خشک (کشمش، سلطاناس و مویز) با 1.2 میلیون تن متریک یا 42 درصد از کل تولید جهانی، بیشترین میزان تولید میوه خشک باقی مانده است. تاریخ های جدول با بیش از 1 میلیون تن 35 درصد از کل تولید را به خود اختصاص دادند و همچنین مهمترین الگوی رشد را در ده سال گذشته با میانگین افزایش سالانه 51723 تن از سال 2010/11 تا 2020/21 مشاهده کردند (R2). 0.88). 23% باقیمانده به زغال اخته خشک شیرین شده (7%)، زردآلو خشک (6%)، آلو خشک (5%) و انجیر خشک (5%) تقسیم شد. زغال اخته خشک شده شیرین نیز افزایش قابل توجهی در تولید بین سال های 2012/13 و 2020/21 به طور متوسط به میزان 10862 تن در سال (R2 0.88) نشان داد.

ایالات متحده با سهم متوسط 40 درصد (2016/17-2020/21) در تولید آجیل درختی جهان پیشتاز بود. بیشترین محصول تولید شده بادام (59 درصد تولید کشور)، پسته (21 درصد) و گردو (15 درصد) بوده است. ترکیه با 11 درصد از سهم جهانی در رتبه دوم قرار گرفت و فندق و پسته به ترتیب 64 درصد و 31 درصد از تولید این کشور را به خود اختصاص دادند. چین و هند به ترتیب 38 و 14 درصد از محصول جهانی بادام زمینی را به خود اختصاص داده اند. نیجریه 8 درصد بعدی را به خود اختصاص داد و پس از آن ایالات متحده (6 درصد)، سنگال (3 درصد) و آرژانتین (3 درصد) قرار گرفتند. طی پنج سال گذشته، ایالات متحده (16٪ از سهم جهانی)، ترکیه (16٪) و ایران (13٪) در تولید میوه خشک جهان پیشتاز بوده اند و عربستان سعودی و چین پس از آن 7٪ و 5 درصد انگور خشک، زغال اخته خشک شیرین شده و آلو خشک شده 46، 32 درصد و 14 درصد از تولید میوه خشک ایالات متحده را تشکیل می دهند. انگور خشک 61 درصد از تولید میوه خشک ترکیه را تشکیل می دهد و پس از آن زردآلو خشک (23 درصد) و انجیر خشک (16 درصد) قرار دارند.

بادام و گردو نیمی از کل مصرف تخمین زده شده آجیل درختی در سراسر جهان در سال 2019 (به ترتیب 30 درصد و 20 درصد) را به خود اختصاص دادند و پس از آن بادام هندی و پسته به ترتیب 18 درصد و 15 درصد را به خود اختصاص دادند. پس از اروپا به عنوان مصرف کننده پیشرو، آسیا و آمریکای شمالی دومین و سومین مناطق مصرف کننده با سهم بازار مشابه بودند. از نظر مصرف جهانی میوه خشک، انگور خشک (کشمش، سلطان و مویز) 44 درصد از کل مصرف را در سال 2019 به خود اختصاص داده است. و در ترکیب با تاریخ های جدول، آنها تا 74٪ اضافه شدند. خاورمیانه، اروپا و آسیا به ترتیب با 29 درصد، 24 درصد و 20 درصد از کل سهم، بیشترین مناطق مصرف کننده میوه خشک بودند.

در نتیجه، تولید جهانی در مجموع به بیش از 1 میلیون تن (بر اساس پوسته) رسید که بالاترین میزان در دهه گذشته است که نشان دهنده افزایش 54 درصدی نسبت به سال قبل و افزایش 68 درصدی نسبت به میانگین 10 ساله قبلی است. ایالات متحده بزرگترین تامین کننده بود و 47 درصد از سهم جهانی را به خود اختصاص داد. این دومین «سال» متوالی برای ایران بود و ترکیه به‌ویژه رشد بالایی داشت.

آمار تولید پسته ایران و جهان

امریکا در سال 2019 با 219 هزار و 155 متریک تن، 62 درصد از کل، صادرات پسته پوسته جهانی را در صدر جهان قرار داد. مقصدهای برتر چین (44٪ از سهم کشور) و اتحادیه اروپا + انگلستان (34٪) بودند. ایران دومین صادرکننده برتر پسته بدون پوست بوده و 20 درصد از سهم جهانی را به خود اختصاص داده است. صادرات ایران در سال 2019 بیشتر به مقصد چین (63 درصد)، کشورهای اروپایی (16 درصد) و خاورمیانه (12 درصد) بوده است.

آمار تولیدگردو ایران و جهان

تولید کلی گردو در سال 2020/2021 از آستانه 1 میلیون تنی فراتر رفت که به 1,022,030 (بر اساس مغز) رسید که 10 درصد نسبت به فصل قبل و بالاترین میزان در دهه قبل بود. چین با 47 درصد از سهم جهان با 10 درصد افزایش نسبت به سال قبل، بزرگترین کشور تولیدکننده بود. ایالات متحده با تولید رکورد بیش از 300000 تن در رتبه دوم قرار گرفت و 31 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص داد. محصول شیلی سال به سال به افزایش خود ادامه می دهد و در سال 2020/2 به 75000 تن رسید.

آمار صادرات خرما

میوه خشک

محموله‌های جهانی خرما (شامل تاریخ‌های جدول و همچنین آنهایی که به صورت فله مصرف می‌شوند یا برای پردازش) در مجموع بیش از 1.3 میلیون تن در سال 2019 بوده است که به عنوان بزرگترین حجم در ده سال گذشته رتبه‌بندی شده است. عراق در سال 2019 با 62 درصد از سهم این کشور به هند و 32 درصد به امارات متحده عربی صادرکننده پیشرو در جهان بود. به طور کلی، برای مبداهای صادراتی اصلی، بازارهای اصلی عبارتند از: آسیا – به رهبری هند. خاورمیانه – با امارات، یمن و ترکیه به عنوان بزرگترین کشورهای واردکننده اتحادیه اروپا – عمدتاً کشورهای غربی؛ و آفریقا که بازار آن به وضوح تحت سلطه مراکش بود

آمار صادرات انجیرخشک

میوه خشک

تولید جهانی انجیر خشک در فصل 2020/2021 حدود 148400 تن برآورد شد. ترکیه جایگاه خود را به عنوان پیشروترین تولیدکننده انجیر خشک در جهان حفظ کرد و 58 درصد از کل تولید را به خود اختصاص داد و پس از آن ایران (17 درصد) قرار دارد. 21 درصد تولید جهانی زیر بین اسپانیا، ایالات متحده، یونان، افغانستان و ایتالیا تقسیم شده است که سهم آن از 7 درصد تا 1 درصد است.

آمار صادرات انگور خشک

میوه خشک

تولید انگور خشک (کشمش، سلطان و مویز) در سال 2019/2020 به بیش از 1.2 میلیون تن رسید. تولید ترکیه 22 درصد از سهم جهانی را به خود اختصاص داده است و پس از آن ایالات متحده آمریکا، ایران و هند با سهم های بین 16 تا 12 درصد قرار دارند. چین، ازبکستان، شیلی، آفریقای جنوبی و آرژانتین، در محدوده 8 تا 3 درصد، کشورهای برتر تولید کننده بودند.

مجموع صادرات انگور خشک به حدود 860000 تن در سال 2019 رسید که بالاترین مقدار در ده سال گذشته است. ترکیه با داشتن 31 درصد از صادرات جهانی، پیشروترین کشور صادرکننده است و پس از آن ایران، ایالات متحده و ازبکستان هر کدام با 9 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند. اتحادیه اروپا و بریتانیا 76 درصد از صادرات ترکیه را به خود اختصاص داده اند و انگلیس (27 درصد از سهم کشور)، آلمان (12 درصد) و هلند (10 درصد) بزرگترین واردکنندگان هستند. خاورمیانه (36 درصد) و اتحادیه اروپا + انگلیس (24 درصد) مقاصد اصلی ایران بودند. بخش عمده ای از صادرات ایالات متحده به ژاپن (26%)، اتحادیه اروپا + انگلستان (15%) و آمریکای لاتین (12%) بود.

صادرات میوه خشک به روسیه

یکی از بهترین بازارها برای صادرات انواع میوه خشک ایرانی، بازار روسیه است. از آنجایی که یکی از بهترین مقاصد برای صادرات انواع کالاهای ایرانی کشور روسیه است لذا امروزه صادرات میوه خشک به روسیه مورد توجه بازرگانان و تجار ایرانی قرار گرفته است. روسیه در حاشیه ی دریای خزر قرار دارد لذا همجواری و نزدیک بودن این کشور به ایران از یک طرف و پرجمعیت بودن این کشور و وجود ظرفیت زیاد برای صادرات از طرف دیگر سبب افزایش صادرات میوه خشک به روسیه شده است. اما هنوز در مثایسه با سایر کشورها، بسیار عقب هستیم طبق آمار جهانی:

واردات  روسیه در سال 2020، 70.1 میلیون دلار میوه خشک وارد کرد و به هفتمین واردکننده بزرگ میوه خشک در جهان تبدیل شد. در همان سال، میوه های خشک 467مین محصول وارداتی روسیه بود. روسیه میوه‌های خشک را عمدتاً از قرقیزستان (14.9 میلیون دلار)، شیلی (13 میلیون دلار)، ترکیه (9.37 میلیون دلار)، ازبکستان (8.06 میلیون دلار) و آرژانتین (4.39 میلیون دلار) وارد می‌کند. سریع ترین بازارهای وارداتی میوه خشک برای روسیه بین سال های 2019 تا 2020، قرقیزستان (8.45 میلیون دلار)، ازبکستان (1.64 میلیون دلار) و تاجیکستان (1.16 میلیون دلار) بوده اند. تعرفه ها در سال 2018، متوسط تعرفه برای روسیه در میوه‌های خشک 5.06 درصد بود. کشورهایی که بالاترین تعرفه وارداتی برای میوه‌های خشک داشتند عبارتند از صحرای غربی (معامله با نرخ عوارض کشور مورد علاقه، 7.53%)، مایوت (معامله نرخ عوارض کشور مورد علاقه، 7.53%)، Reunion (معامله نرخ عوارض کشور مورد علاقه، 7.53%). ، قطب جنوب (مشاهده نرخ عوارض کشور مورد علاقه، 7.53٪)، و منطقه جنوب جنوب فرانسه (محصول ترین کشور مورد علاقه، 7.53٪).

بررسی اجمالی واردات و صادرات میوه خشک به روسیه

در ژانویه 2022، صادرات میوه خشک روسیه به 341 هزار دلار و واردات به 6.69 میلیون دلار رسید که منجر به تراز تجاری منفی 6.35 میلیون دلار شد. بین ژانویه 2021 و ژانویه 2022، صادرات میوه خشک روسیه 30.9 هزار دلار (9.96 درصد) از 310 هزار دلار به 341 هزار دلار افزایش یافته است، در حالی که واردات 1.24 میلیون دلار (22.8 درصد) از 5.45 میلیون دلار به 6.69 میلیون دلار افزایش یافته است.

در ژانویه 2022، میوه های خشک بیشتر به مغولستان (134 هزار دلار)، اوکراین (75.8 هزار دلار)، اسرائیل (69.6 هزار دلار)، قزاقستان (31.9 هزار دلار) و بلاروس (18.3 هزار دلار) صادر شد و بیشتر از شیلی (1.25 میلیون دلار) چین (889 هزار دلار)، ازبکستان (811 هزار دلار)، ترکیه (773 هزار دلار) و تاجیکستان (685 هزار دلار)  وارد شد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب چگونگی حمل بار به روسیه را مطالعه کنید.

از آنجایی که اکثر میوه خشک های کشور روسیه وارداتی هستند لذا صادرات آن به این کشور برای کشور ما پتانسیل اقتصادی خاصی دارد.

مراحل صادرات میوه خشک به روسیه

به این صورت است که ابتدا باید طبق قوانین اتاق بازرگانی مجوز لازم برای صادرات کالا را اخذ کنید و سپس مجوزهای لازم از سازمان صنعت معدن و تجارت و همچنین سازمان ملی استاندارد را باید دریافت کنید. بعد از این مراحل باید مراحل تشریفات گمرکی و امور گمرکی که شامل اخذ گواهی های مبدا و مقصد، گواهی بازرسی، صدور همان پیش فاکتور، اخذ جواز ترخیص کالا از گمرک و غیره را طی کنید البته اگر چندان حوصله این اقدامات را ندارید بهتر است از ترخیص کار گمرک کمک بگیرید..

روسیه یکی از کشورهایی است که بر اساس آمار گمرک ایران بهترین بازار برای صادرات میوه خشک مرغوب است. به استثنای چهار میوه آناناس، موز، انبه و نارگیل که اکثرا وارداتی هستند و میوه های خشک آن نسبت به سایر میوه های تولید شده در ایران گرانتر است، بقیه میوه ها را می توان به بهترین شکل ممکن و با بسته بندی خشک کرد.

در حال حاضر گروه تولیدی بازرگانی نرگسیان، یکی از مجموعه های فعال در زمینه صادرات میوه خشک است که توانسته محصولات فرآوری شده ایران را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر کند.

لیست محصولات صادراتی میوه خشک به روسیه عبارتند از:

    میوه های خشک (خرمالوخشک ، آلوخشک ، زردآلو، قیسی، آلو بخارا، آلو خورش، سیب خشک، پرتقال خشک ، کیوی خشک، زغال اخته، آناناس کمپوتی، موزخشک، نارگیل خشک و …)

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه را مطالعه کنید.

 

قیمت میوه خشک در روسیه

شرایط آب و هوایی کشور روسیه به گونه ای است که در نیمی از سال فاقد تولید محصولات کشاورزی هستند لذا این کشور برای تامین این محصولات به سایر کشورها وابسته است. به همین دلیل قیمت انواع محصولات کشاورزی در این کشور نسبت به کشورهای تولیدکننده بالاتر است. البته کشور روسیه دارای قوانین سختگیرانه ای برای انواع کالاهای وارداتی است و از استانداردهای صادرات محصولات کشاورزی خاصی برخوردار می باشد. این موضوع سبب شد که تمام محصولات کشاورزی صادراتی به این کشور از کیفیت بالایی برخوردار باشند و لذا قیمت این محصولات نیز نسبت به سایر کشورها بیشتر است.

حال اگر می خواهید بدانید قیمت میوه خشک در روسیه چگونه محاسبه می شود باید بگوییم که این قیمت به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم ترین ﺁن ها این است که شما قصد فروش میوه خشک فله ای دارید یا بسته بندی؟ در حال حاضر شما می توانید محصولات خود را به هر دو صورت در روسیه بفروش رسانید اما برای اطلاع دقیق از قیمت میوه خشک در روسیه باید تحقیق کنید که کدام یک از این دو نوع در بازار روسیه پرفروش تر می باشند.

از ﺁنجایی که بازار روسیه یک بازار قیمت محور است لذا اکثر تجار به فروش فله ای محصول و با بهترین قیمت در این بازار مشغول هستند. لذا امروزه صادرات میوه خشک فله ای نسبت به نوع بسته بندی از حج بیشتری برخوردار است. ولی اگر قصد صادرات بسته بندی شده میوه خشک به روسیه را دارید بهتر است این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و قیمت محصولاتتان هم به نسبت پایین باشد. مطمئن باشید قیمت پایین و مناسب کالایتان سبب می شود به سرعت محصولاتتان به فروش برسند.

صادرات میوه خشک به عمان

از دیگر بازارهای پررونق میوه خشک ایران، بازار عمان است. کشور عمان که در جنوب شرقی ایران قرار دارد هم به دلیل همسایه بودن و داشتن مرز آبی مشترک و هم به دلیل داشتن ذائقه ی غذایی مشترک با ایرانی ها به یکی از بهترین کشورها برای صادرات کالا خصوصا صادرات انواع مواد غذایی و کشاورزی تبدیل شده است. یکی از بهترین محصولاتی که تجار در حوزه ی فروش و تجارت خارجی دارند صادرات میوه خشک به عمان باکیفیت و تنوع بسیار بالا است.

در حال حاضر در بین کشورهای حوزه ی خلیج فارس کشورهای عراق و کویت و عمان بهترین کشورها برای صادرات و تجارت میوه خشک که یک تجارت بسیار پرسود است می باشند. همه می دانند که ایران یک کشور چهار فصل است و همین مسئله سبب تنوع میوه ای بسیار بالا در کشور شده است. که همین عامل مهم سبب رونق یافتن تجارت میوه خشک ایران شده است. از جمله مهم ترین انواع میوه خشکی به کشور عمان صادر می شود می توان به توت خشک، برگه ی آلو و زردآلو، انجیر خشک، پرتقال خشک، سیب خشک، شابلون خشک ، آناناس خشک ، نارگیل خشک ، موز خشک ، نارنگی خشک ، کیوی خشک ، هلو خشک ، شلیل خشک و غیره اشاره نمود.

کیفیت بسیار بالا در کنار تنوع محصولات و حجم تولید از مهم ترین معیارهای تجارت میوه خشک است. از آنجایی که برندسازی به یکی از مهم ترین مقوله های تجارت خارجی تبدیل شده است لذا استفاده از محصولات بسته بندی در بازارهای خارجی از اهمیت خاصی برخوردار است. فروش محصولات بسته بندی شده نه تنها سبب حفظ بهداشت و ماندگاری بالای محصول می شود بلکه به جذب مشتری هم کمک می کند. علاوه بر این فروش بسته بندی این محصولات سبب می شود که سود اصلی صادرات میوه خشک به عمان را کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی داشته باشند نه شرکت ها و برندهای خارجی.

صادرات میوه خشک به کویت

صادرات میوه خشک به عراق

 قیمت میوه خشک در عراق

صادرات میوه خشک به اروپا

قیمت میوه خشک در ترکیه

قیمت هلو خشک عمده – مرکز خرید عمده انواع میوه خشک

قیمت آلو شابلون خشک عمده – مراکز تولید عمده انواع میوه خشک

قیمت عمده توت فرنگی خشک – مراکز خرید توت فرنگی خشک

قیمت عمده سیب خشک – تولیدکننده سیب خشک صادراتی

حبه خرما – معرفی و عرضه عمده انواع حبه خرما (قند خرما)

خرید انواع دمنوش لاغری و معرفی آن

قیمت عمده پرتقال خشک و نارنگی خشک – تولید کننده انواع میوه خشک

تولیدی میوه خشک – تولیدکننده عمده انواع میوه خشک نرگسیان