مهمترین مزایای سلامتی انبه خشک چیست.

مهمترین مزایای سلامتی انبه های خشک چیست.

گذشته از اینکه به دلیل داشتن طعم خوشمزه خود یکی از پرطرفدارترین میوه‌های گرمسیری عجیب و غریب است، انبه یکی از میوه‌های فوق‌العاده محسوب می شود. لیست چشمگیر مواد مغذی آن مانند لیست مکمل های غذایی است! این گیاه ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که بدن ما برای محافظت، توسعه و عملکرد مناسب به آن نیاز دارد. انبه خشک به‌عنوان میان وعده به بهترین وجه خورده می شود. همچنین می توان آن‌ها را به غلات، حبوبات و سالاد اضافه کرد. برای دوستداران انبه که در مکان هایی زندگی می کنند که انبه به طور طبیعی رشد نمی کنند، انبه خشک‌شده یک جایگزین مناسب است.

گذشته از لذت بردن از طعم دلپذیر این میوه فوق‌العاده، چه مزایای سلامتی از انبه های خشک حاصل می کنید؟

فواید سلامتی انبه خشک

ویتامین A

اولین مزایای انبه خشک‌شده مربوط به ویتامین A است. در حقیقت، انبه های خشک سرشار از ویتامین A هستند. این ویتامین برای بینش سالم، پوست درخشان و سیستم ایمنی قوی بسیار حیاتی است. به همین ترتیب، خوردن انبه خشک می‌تواند به بهبود بینایی و درمان بیماری‌های چشمی مرتبط با پیری و همچنین اختلالات چشم مانند گلوکوم و آب مروارید کمک کند. ویتامین A موجود در انبه های خشک همچنین از جمله به درمان شرایط پوستی مانند آکنه، پسوریازیس، اگزما و سوختگی کمک می‌کند. همچنین برای جلوگیری از اثرات قرار گرفتن در معرض آفتاب و پیری پوست شناخته‌شده است. به همین ترتیب باعث بهبود زخم ها می شود. ویتامین A از انبه های خشک‌شده با همان مؤلفه ای که رنگ های قرمز، زرد و نارنجی را به انبه ها (و سایر میوه‌ها و سبزیجات) می‌بخشد، تقویت می شود. پس از مصرف، بدن ما آن‌ها را به این ماده مغذی اساسی تبدیل می‌کند.

انبه خشک حاوی فیبرهای محلول است که نه‌تنها به هضم غذا کمک می‌کند و دستگاه گوارش را پاکسازی می‌کند بلکه به کاهش کلسترول و کمک به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. این واقعیت را اضافه کنید که انبه حاوی آنزیمی به نام آمیلاز است که به تجزیه مواد غذایی برای جذب آسانتر کمک می‌کند. آن‌ها همچنین به تجزیه کربوهیدراتهای پیچیده در قندهای ساده کمک می کنند.

خاصیت آنتی‌اکسیدانی

مانند سایر غذاهای عالی، انبه ها حاوی ترکیباتی هستند که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می کنند. آنتی‌اکسیدان ها سلولهای ما را از آسیب رادیکال آزاد که اغلب با سرطان، دیابت و پیری در ارتباط است، محافظت می‌کند. یکی از چنین آنتی‌اکسیدان ها به نام مانگیفرین نام دارد که مورد مطالعات بسیاری بوده است. این مطالعات همه به توانایی منفیفرین در پیشگیری و خنثی کردن صدمه به سلولها در قسمتهای مختلف بدن اشاره دارد.

انبه خشک عالی برای خانمها

انبه خشک حاوی دوزهای فولات است که وقتی اکسیده می‌شوند، به اسید فولیک تبدیل می‌شوند. اسیدفولیک یک مکمل غذایی ضروری قبل از تولد محسوب می شود. این در رشد مناسب مغز و نخاع كودك ضروری است، از این رو از بروز هرگونه نقص ناشی از عدم توسعه سیستم عصبی كودك جلوگیری می شود. بعلاوه انبه خشک نیز حاوی کلسیم و آهن است که برای سلامتی استخوان ها خصوصاً در دوران بارداری و پیری ضروری است. آهن به جلوگیری از کم خونی کمک می‌کند، شرایطی که زنان در طی و بعد از دوره های ماهانه خود مستعد آن هستند.

انبه خشک
میوه خشک آیت

تقویت کننده حالت و احوال

شهرت انبه خشک به‌عنوان تقویت کننده خلق و خو ناشی از ویتامین‌های زیاد ب آن است، یعنی ب1 (تیامین)، ب3 (نیاسین)، ب6 (پیریدوکسین) و ب9 (فولات). این ویتامین ها معمولاً در مکمل های پرمصرف مولتی ویتامین یافت می‌شوند. آن‌ها به‌عنوان ترویج یک ذهن هوشیار، به مبارزه با استرس و حفظ استقامت در تمام طول روز کمک می کنند. آن‌ها برای کمک به بازسازی عصب در افراد مسن و رشد مناسب عصبی در نوزادان حمایت می‌شوند.

سرشار از منگنز و مس

منگنز و مس مواد معدنی کمیاب هستند که به مقدار کافی در انبه خشک وجود دارند. منگنز ماده معدنی است که در طیف گسترده ای از عملکردهای بدن مانند تشکیل بافت و استخوان، لخته شدن خون و متابولیسم چربی ها و کربوهیدرات ها ضروری است. کمبود منگنز می‌تواند منجر به پوکی استخوان، استئوآرتریت، کم خونی و دیسمنوره شود. از طرف دیگر مقادیر کمیاب مس برای تشکیل گلبول های قرمز، سلامت اعصاب و سیستم ایمنی قوی لازم است. اگرچه ممکن است نادر باشد، کمبود مس می‌تواند یک وضعیت خطرناک برای زندگی باشد. دقیقاً مشابه، نیازی نیست که مس به‌عنوان مکمل مصرف شود زیرا در بیشتر غذاها مانند انبه خشک وجود دارد.