میوه درمانی: انجیر خشک و هواص ویژه آن

 

انجیرخشک

انجیرخشک میوه ای مقوی و شیرین است که در قرآن به آن قسم خورده شده است.

خواص تغذیه ای انجیرخشک

انجیرخشک قند زیادی دارد. 50 درصد انجیرخشک خشک را قند تشکیل می دهد. همچنین منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر و ویتامینهای ,C

B , A است.

انجیرخشک منبع غنی فیبر غذایی می باشد. لیگنین یک نوع فیبر غذایی غیرمحلول است که به مقدار زیاد در انجیرخشک وجود دارد و نقش عمده ای در جلوگیری و رفع یبوست دارد.

انجیرخشک منبع غنی فیبر غذایی و نیز منبع خوبی از منیزیم، کلسیم، فسفر و ویتامینهای C

, B , A است. از انجیرخشک می توان در رژیم های غذایی خاص مثل رژیم کم چربی، کم سدیم، پرفیبر، کاهش وزن، دیابتی و حتی رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده کرد.

انجیرخشک سدیم و چربی ندارد و مانند سایر میوه ها بدون کلسترول است. 40 گرم انجیرخشک تازه یا یک چهارم لیوان از خرد شده آن، معادل یک واحد میوه است. 5 / 1 عد انجیرخشک خشک معادل یک واحد میوه یا 15 گرم کربوهیدرات است که کربوهیدرات آن از گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است. انجیرخشک، فیبر غذایی بالایی دارد و هر واحد آن 20 درصد نیاز روزانه را تأمین می کند که بیش از هر نوع میوه تازه یا خشک می باشد.

انجیرخشک بیش از سایر میوه ها املاح دارد.

– خواص درمانی

انجیرخشک از نظر طب قدیم ایران، گرم و تر است. انجیرخشک تعرق بدن را زیاد می کند. ادرارآور است. اگر ترشح ادرار کم باشد، خوردن انجیرخشک باعث ازدیاد آن می شود. حرارت بدن را کاهش می دهد.

چاق کننده است و برای آنهایی که می خواهند وزن اضافه کنند بسیار مفید است.

بدین منظور می توان آن را با شیر مخلوط کرد و در بین غذاها خورد. انجیرخشک (تازه یا خشک) یبوست را برطرف می کند و یکی از بهترین میوه ها برای تمیز کردن روده بزرگ و رفع یبوست است. در قديم برای از بین بردن یبوست از شربت انجیرخشک استفاده می کردند.

برای درمان ناراحتی های سینه حدود 20 گرم از خرما، عناب، انجیرخشک خشک و مویز را با هم مخلوط کرده و آسیاب می کنند. سپس این پودر را با یک لیتر آب می جوشانند تا حجم آن به نصف برسد. از این جوشانده می توان به مقدار سه فنجان در روز مصرف کرد.

جوشانده انجیرخشک خشک درمان کننده التهاب مجاری دستگاه تنفسی، کلیه، ذات الریه، ذات الجنب، سرخک، مخملک و آبله است.

جوشانده غليظ انجیرخشک خشک برای رفع سرماخوردگی بسیار مفید است و غرغره کردن ان گلودرد را برطرف می کند. برای برطرف کردن سیاه سرفه، برونشیت و ذات الریه از ” قهوه انجیرخشک” استفاده کنید. برای درست کردن این قهوه، انجیرخشک خشک را ابتدا بر می دهند و سپس آن را آسیاب می کنند تا بصورت پودر درآید.

انجیرخشک دستگاه هاضمه را تقویت می کند. انجیرخشک برای درمان سوء هاضمه مفید است. سوپ انجیرخشک بسیار مقوی است و برای افزایش شیر در زنان شیرده مفید است. برای تهیه سوپ، انجیرخشک نرسیده را با گوشت بپزید.

برای برطرف کردن ورم گلو، 50 گرم انجیرخشک زرد را در 500 گرم شیر ریخته و مدت 15 دقیقه بگذارید بماند. سپس آن را غرغره کنید و مقدری از آن را نیز بنوشید. می توانید آن را با عسل هم شیرین کنید.

انجیرخشک خشک جوشیده شده در شیر برای درمان آنژین، ورم لثه و ورم مخاط دهان مفید است.

یکی از داروهای بسیار مؤثر برای درمان آرتروز و درد مفاصل، مخلوط شیر بز و انجیرخشک سیاه می باشد.

انجیرخشک
میوه خشک آیت

این مخلوط سموم مختلف را از بدن خارج کرده و درد را از بین می برد.

انجیرخشک، به خصوص انجیرخشک خشک خیسانده در آب یا شیر، موثرترین درمان برای رفع یبوست است. انجیرخشک را می توان همراه با میوه های دیگر مصرف کرد. انجیرخشک با میوه های اسیدی مانند پرتقال و گریپ فروت سازگار نیست.

انجیرخشک برای آنهایی که قند خونشان پائین می آید و یک دفعه احساس ضعف می کنند مناسب است، زیرا قند آن به سرعت در روده کوچک جذب می شود.

خوردن انجیرخشک باعث افزایش نیروی جنسی می شود. انجیرخشک تقویت کننده کبد است. برای برطرف کردن ورم بناگوش و دملها، ضمادی از انجیرخشک خشک با آرد جو و گندم درست کنید و روی ورم دمل بگذارید.

دم کرده انجیرخشک با شنبلیله، برای سینه درد مفید است.

برای رفع ورم طحال، انجیرخشک را به مدت 9 روز در سرکه خیس کنید و هر روز پنج عدد از آن را با سرکه بخورید. انجیرخشک ضد سرطان است. انجیرخشک در معالجه بیماریهای پوستی مؤثر است.

مربا و کمپوت انجیرخشک برای درمان یبوست مؤثر است، لذا می توان 3 یا 4 انجیرخشک تازه را چهار قطعه کرد و در نیم لیتر شیر جوشاند تا بپزد و آن را با 12 عدد کشمش صبح ناشتا بخورند.

مرکز فروش میوه خشک آیت در زمینه (فروش و پخش میوه خشک شده عمده) فعالیت دارد.جهت استعلام  قیمت با ما در ارتباط باشید:

استعلام قیمت عمده در واتساپ:

میرزایی: 09102144375