نحوه خشک کردن موز در خانه – آفتاب – فرخانگی

خشک کردن موز در خانه

شما دو گزینه دارید که موز را به چیپس تبدیل کنید. بیشتر تولید کنندگان تجاری برش های موز را سرخ می کنند. سرخ کردن موز چندان سالم نیست و باعث می شود حدود 10 گرم چربی اشباع اضافی به آن اضافه شود. خشک کردن موز در خانه از سرخ کردن سالم تر است. برای تهیه تراشه موز نیازی به روغن ندارد.

روشهای ابتدایی برای خشک کردن موز

خشک کردن موز در آفتاب

این روش بسیار پرریسکی است و چندان توصیه نمی شود چراکه ممکن است تمام موزتان را مجبور شوید دور بریزید. موزهای زرد رسیده و سفت را انتخاب کرده و آن ها را پوست بکنید. موز را می توانید به دو صورت اسلایس  یا برش بزنید یکی بصورت سکه ای و دیگری بصورت نواری یا طولی (که این مدل متداول تر است)  اگر می خواهید موزتان تغییر رنگ ندهد و سیاه نشود حتما آن را چند دقیقه در محلول آب لیمو وشکر قرار دهید. ضخامت موز های برش زده شده بین 4 تا 6 میلی متر باید باشد. قبل از خشک شدن می توانید آجیل خرد شده، بادام یا تکه های نارگیل را اضافه کنید. سپس سینی ها را با برش های موز که به طور مساوی از هم جدا شده اند پر کنید.

 

خشک کردن موز در فر یا مایکروو

ابتدا موزهای خرد شده را یکی یکی بر روی سینی قرار دهید تا روی هم قرار نگیرد.  فر را بر روی دمای 150-180فارنهایت تنظیم کنید و از بالا بردن دما و عجله بپرهیزید چراکه اینکار همه ی سرمایه شما رابر باد میدهد.

نحوه درست نگه داری موز خشک

موزهای خشک‌شده می‌توانند چندین ماه دوام بیاورند. بهتر است آن را در اندازه های دلخواه از 100گرم تا یک کیلویی، بصورت وکیوم بسته بندی کنید و سریعا در داخل یخچال یا سرخانه با دمای 4 درجه سانتی گراد نگه داری کنید.

موز خشک آیت