میوه درمانی: توت فرنگی خشک و خواص و فواید آن

توت فرنگی خشک

توت فرنگی خشک به حالت خودرو در بعضی نواحی شمالی ایران وجود دارد و بعضی اوقات به دلیل خوش طعمی، میوه آن را به طور مصنوعی پرورش می دهند. از دیرباز همه قسمت های این گیاه مصرف دارویی داشته است و از برگ و ریشه آن که حاوی مقدار قابل ملاحظه ای تانن است به عنوان ضد اسهال و ادرارآور استفاده می شده است.

توت فرنگی خشک، میوه ای شبیه توت است ولی کمی درشت تر، رنگش قرمز و طعم آن ترش و مطبوع است. بوته اش کوتاه و دارای برگ هایی درشت و ساقه هایی باریک و خزنده است که روی زمین می خوابد و ریشه می دواند. قسمت هایی که از بوته توت فرنگی خشک مورد استفاده قرار می گیرند،

عبارت اند از: میوه، برگ و ریشه

خواص تغذیه ای توت فرنگی خشک:

توت فرنگی خشک منبع خوبی از فیبر، ویتامین C، فولات، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها می باشد که این مواد مغذی باعث می شوند توت فرنگی خشک به عنوان یک جایگزین شیرین، باعث افزایش سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در کل ارتقاء سلامتی بدن شود.

همچنین دارای املاح کلسیم، آهن و فسفر، ویتامین B5، امگا 3، ویتامین B6 و منیزیم است. از مواد مؤثر مهم آن می توان تانن، موسیلاژ، قندهای مختلف، سالیسیلات ها و به خصوص اسیدهای میوه را نام برد. توت فرنگی خشک سرشار از ویتامین و فاقد چربی اشباع است و کالری کمی دارد.

– خواص درمانی توت فرنگی خشک:

توت فرنگی خشک مانند سایر توت ها مثل شاه توت، توت سفید، تمشک و… پاک کننده روده و مثانه است. تحقیقات نشان داده است دریافت روزانه یک واحد توت فرنگی خشک باعث افزایش قابل توجهی در مقدار فولات خون شده و نیز فشار خون بالا را کاهش می دهد.

توت فرنگی خشک
میوه خشک آیت

فولات، مقدار هموسیستئین خون را کاهش می دهد. هموسیستئین اسید آمینه ای است که در مقادیر زیاد باعث مسدود شدن رگهای خونی می شود. همچنین توت فرنگی خشک دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها مثل الاژیک اسید و آنتوسیانین (رنگدانه قرمز است که در پیشگیری از بیماریهای قلبی موثرند.

خاصیت ضد التهاب موجود در توت فرنگی خشک بدلیل فنول های موجود در آن می باشد که عملکرد آنها کاهش فعالیت آنزیمی به نام سیکلواکسینایز است (این خاصیت را می توان در داروهایی نظیر آسپرین و ایبوپروفین نیز مشاهده کرد که باعث کاهش درد می شوند و از التهاباتی مانند رماتیسم و التهاب مفاصل و همچنین سرطان جلوگیری می کنند. تنها برتری که توت فرنگی خشک بر این داروها دارد این است که مصرف مداوم آسپرین و ایبوپروفن باعث خونریزی داخلی (خونریزی معده) می گردد ولی مصرف زیاد توت فرنگی خشک چنین نتیجه ای ندارد. به همین دلیل میوه | باعث بهبود عملکرد حافظه و کنترل آرتریت روماتوئید (التهاب مفاصل) می شود. میزان فنول موجود در توت فرنگی خشک از آن میوهای محافظ قلب، ضد سرطان و ضد التهاب ساخته است.

بیماری التهاب مفاصل که بیشتر در سالمندان دیده می شود به دلیل کمبود ویتامین C در بدن بوجود می آید. یکی از منابعی که می توان برای جبران کمبود ویتامین C موجود در بدن از آن استفاده نمود توت فرنگی خشک است.|

 

 

مرکز فروش میوه خشک نرگسیان در زمینه (فروش و پخش میوه خشک شده عمده) فعالیت دارد.جهت استعلام  قیمت با ما در ارتباط باشید:

استعلام قیمت عمده در واتساپ:

میرزایی: 09102144375